Esport betting i Danmark

Bliv klogere på eSport betting i Danmark

Igennem de sidste 3 – 4 år er eSport betting i Danmark gået fra at være en lille scene for de helt inkarnerede nørder til at være en kæmpe stor industri med millioner og millioner af dollars i præmiepenge. Ligeledes er stereotypen på disse computernørder blevet ændret fra at være spinkle drenge, der ikke havde noget socialt liv til at være deciderede esport atleter, som strukturerer deres hverdag således, at de få kan opnå de bedste resultater til de forskellige eSport turneringer.
Her får du en komplet gennemgang af eSport betting i Danmark, og du får alt fra den tidlige start i Sydkorea, til de forskellige eSportsgrene og turneringer, ligesom du også får et komplet overblik over de forskellige steder på nettet, hvor du kan bette på eSport, så du er bedst rustet til at foretage nogle kvalificerede væddemål, næste gang Astralis går på scenen. God læselyst.

Hvad er eSport?

Lad os først og fremmest få afklaret hvad eSport i virkeligen er. Grundlæggende er eSport blot et konkurrence og sportsligt format, der tager udgangspunkt i computerspil. Det kan både være sportspil som Madden, FIFA og Gran Turismo, det kan også være FPS (First Person Shooter) spil som Counter Strike, Counter Strike: Global Offensive, Call of Duty, eller det kan være strategispil som League of Legends, World of Warcraft, DOTA eller Starcraft.
Sådanne konkurrencer har fundet sted siden slutningen af 90’erne, hvor LAN festerne var det helt store, men inden for de seneste par år, er det dog gået fra en lokal LAN fest i fritteren til at være kæmpe store arrangementer med store virksomheder som Valve, Samsung og Activision, der poster millioner af dollars i turneringer, udstyr og professionelle udøvere.
Og med den stigende interesse og ikke mindst de mange kontanter i omløb, så er det vel meget naturligt, at også de store betting sites og online casinoer hopper med på bølgen og begynder at udbyde en række forskellige væddemål til dets brugere, og dermed hjælper med at udbrede eSport betting i Danmark.

eSportens historie

Grundlæggende kan eSportens historie inddeles i tre perioder, hvor det i den første periode fra 1970’erne og 1980’erne var særligt spil som Space Invaders og Space Wars. I den anden periode var det særligt LAN festerne med det helt nye Counter Strike, der var særligt populært. Og i den sidste og nuværende periode, som vi befinder os i, der fik sit startskud i slutningen af nullerne.
Men hvordan eSporten blev så stor, skyldes derimod en tilfældighed i Sydkorea. For i slutningen af 90’erne var det asiatiske marked nemlig ramt af en grim finanskrise, der betød at en stor del af Koreanerne stod uden for arbejdsmarkedet og ikke havde noget at give sig til. Til gengæld var der godt gang i teknologien, og det betød altså, at Koreanerne havde adgang til noget af det hurtigste internet i verden, og samtidig skete der et boom af computer- og internetcafeer. Så alle de arbejdsløse Koreanere smuttede derfor på cafe og gamede hele dagen.
Denne stigende tendens betød, at der efterhånden var etableret lidt af en subkultur inden for computerspil. Og i år 2000 gik den Koreanske regering så videre og fik etableret et forbund, The Korean e-Sports Association, som siden hen er blevet en del af det Koreanske Ministerie for Kultur, Sport og Turisme. I dag, på baggrund af den kæmpe interesse for eSport, er The Korean e-Sports Association ikke overraskende blevet et stort forbund, som har tætte rødder til den olympiske komite og det internationale eSports forbund.
Og op igennem 00’erne blev det særligt populært at være tilskuer til forskellige eSportskampe, hvor der var TV kanaler, som dækkede turneringerne i døgndrift. Her var det særligt tidlige versioner af StarCraft og Warcraft III, som var yderst populære at følge med i.
Uden for Sydkorea, var interessen for eSport også blevet kæmpe stor, men det var dog ikke lige så populært at se eSport på almindelige flow kanaler. I Tyskland forsøgte det daværende GIGA Television at vise eSport, men dette blev dog lukket ned allerede i 2009, da stationen lukkede ned på grund af økonomiske problemer. I de samme år havde britiske XLEAGUE.TV også forsøgt sig med eSport på flow TV, men dette blev dog også lukket ned i 2009. I USA hostede den store sportskanal ESPN Madden NFL-turneringer fra 2005 – 2008, men efterfølgende lukkede de også ned for disse turneringer.
Men på trods af den manglende interesse for eSport på flow TV, så blev eSport og eSport betting i Danmark bestemt ikke mindre af den grund. For et par år senere, nemlig i 2010, begyndte det hele virkelig at tage fat. Og da online streamingtjenesten Twitch blev etableret i 2011, begyndte nye folk at komme til, og der blev skabt en kultur på nettet, hvor man så eSport på både Twitch og YouTube. På Twitch var det særligt strategispillene League of Legends og Dota 2, som var det, der blev set allermest af.
Og i samme periode havde de store spilproducenter lugtet lunten, og de begyndte så småt at se et seriøst potentiale i eSporten, hvor blandt andet Nintento i 2014 hostede en Super Smash Bros turnering i forbindelse med den årlige E3-konference i Los Angeles. Turneringen blev i øvrigt vist på Twitch.
Efterfølgende er turneringerne kun blevet større, og det er ikke længere kun på nettet, at de bliver set. I dag bliver der nemlig booket store sportsarenaer, som bliver benyttet til at vise eSport på storskærme, og disse turneringer er altid total udsolgt. Og det er ikke kun i udlandet, at det er stort, for eSport betting i Danmark har virkelig også fået ben at gå på. Senest tilbage i efteråret, hvor Royal Arena hostede en kæmpe Counter Strike turnering, hvor danske Astralis var med.
Som status er lige nu, så er der intet, der tyder på at eSport betting i Danmark og i udlandet kommer til at have nogen enden foreløbig. For når man ser på nogle af de helt store virksomheder, som Blizzard Entertainment og Riot Games, der blandt andet har skabt et stipendie til udvalgte universiteter, som Robert Morris Universitu Illinois og University og Pikeville, der nemlig har særlige studieretninger inden for eSport. Dermed kan man sagtens konkludere, at eSporten er kommet for at blive, når man ser på, hvordan store virksomheder investerer så kraftigt i fremtiden.

Navigation